dinsdag 10 april 2018

Een prooi en een prooi.


Een onsmakelijke plaatje in een weiland van Demmerik. Dit was een vogel, aan de grootte te zien een eendachtige.  Ik denk een Smient. Ik heb de Veldgids Dierensporen ( Annemarie van Diepenbeek,  KNNV uitgave) er maar weer eens bij gepakt en heb de keuze uit twee predatoren, ik bedenk er zelf een derde bij. Er staat een dergelijke foto bij een Bunzing maar ik betwijfel of Bunzingen hier nog wel voorkomen en een Smient is een behoorlijke grote prooi. Dan kom ik uit bij een Slechtvalk. Deze komen regelmatig langs en dan is het paniek in de tent. Eenden duiken  onder water om maar uit de valk z'n  klauwen te blijven. Kenmerkend is het overschot van de vogel, twee vleugels met in het midden het ravenbekbeen en het borstbeen. Meestal beginnen de predatoren hier te eten, twee vliegspieren, die twee smakelijke filetjes vormen. Gek, ik vind nooit een kop van de vogel die op deze manier is opgepeuzeld. Misschien toch een vrouwtje Havik? Mannetjes Haviken kunnen geen grote eend aan. Vrouwtjes zijn wat groter omdat ze een eierlegmachine meedragen.

Onze Turkse Tortel is ten prooi gevallen, tenmiste het ei, aan waarschijnlijke die verrekte Eksters. Ik vind het mooie vogels maar het zijn krengen. De laatste jaren wordt er geen broedsel van bijvoorbeeld de Merel in onze tuin groot. Altijd weer die Eksters. Dat is een plaag aan het worden en het wordt tijd dat er wat aan wordt gedaan door bijvoorbeeld Vogelbescherming. Er is bijna geen straat meer zonder eksternest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten