maandag 9 april 2018

Een broed Kievitseieren.( Weidevogelbeheer 4)


Vanochtend m'n eerste weidevogeleieren gevonden : een broed Kievitseieren. Zij zitten al te broeden ( ook de mannetjes broeden). Ik ga nooit direct het weiland in, je ziet niet wat er gebeurt. Soms sta ik wel een uur te kijken vanuit m'n mobiele schuilhut. Lekker warm, kop koffie erbij. Zo krijg je een idee waar de paartjes weidevogels zitten en hoe ver ze zijn. Ik zoek zoveel mogelijk naar aanleiding van het gedrag. Ik kan moeilijk 50 ha. aflopen op zoek naar nesten.
Het was rustig, koud en nevelig, met nu en dan wat regendruppels. De Scholeksters van vorig jaar zitten ook weer op dezelfde plek, met al een leeg nest. Die hebben heel vroeg al een nest klaar maar het duurt soms weken voordat ze aan de leg gaan. Ik zou naar huis toen ik een Kievit verdacht zag lopen , gehaast in een rechte lijn, niet eten. Even later zakte ze door de poten en schikte zich op de eieren (?) Even later weer hetzelfde gedrag, ze was even van het nest geweest. Ik kon haar met de telescoop nog zien door de nevel. Bijna verborgen achter een rand bagger. Van de weg af bijna niet te zien. Ik maakte een peiling, zodat ik niet teveel zou lopen.
Ik gokte op perceel 4. In de verte kwam ze al omhoog. Die plek constant in de gaten houden en daar lagen zowaar 4 eieren! Had ik nog niet op gerekend. Altijd weer een mooi gezicht. Een stok gezet voor de boer voor het geval hij gaat maaien. Voor  mezelf om vanuit de verte het nest in de gaten te houden. Ik kom er niet meer bij, om zo weinig mogelijk menselijke sporen achter te laten. Als ik de broedtijd uitreken weet ik ongeveer wanneer de eieren zullen uitkomen. Een Kievit heeft een broedtijd van 26-29 dagen. Probleem is dat ik niet weet wanneer deze Kievit is gaan broeden. Ik gok op een paar dagen aan het broeden dan zullen de eieren ronde de 29 april-1 mei uitkomen. Ik houd je op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten