woensdag 7 februari 2018

Minstens 40 Grote Zilverreigers


Dat was genieten vanochtend, veel vogels, een soort die hier niet zo vaak in de winter verblijft, veel ganzen met zowaar drie halsringen ( ik schreef al, ik ga voor de bijl als ik ganzen zie en hoor) en , mijn verwachtingen kwamen uit, minstens 40 Grote Zilverreigers, die op precies dezelfde plek als een aantal jaren terug zaten te kleumen en te foerageren.
Ik ging voor de Zilvers. Ik was nieuwsgierig of alle sloten dicht zaten en waar dan de Grote Zilverreigers  zouden verblijven. Wel, net als toen in de oksel van de Botsholse Dijk, rondom de Proostdijerdwarstocht. Die loopt tussen de Botsholsedwarsweg en de Proostdijerdwarsweg in. Ze zaten nu toch nog behoorlijk verspreid, lang niet alle sloten waren dichtgevroren zodat je ze overal daar zag. Ik heb geprobeerd ze te  tellen, maar een aantal zat achter de grote pollen Rus, zodat ik minstens 40 telde en meer schatte. Zij komen vrij zeker van de slaapplaats in de Kloosterkolk, aan de overkant van de Grote Wije. Ook de broedplaats van de Lepelaars.
Houd ze maar in de gaten , over een paar dagen verzamelen ze zich bij een laatste wak, en kun je mooie platen schieten.
Drie halsringen, twee ver weg en een derde kon ik met de gewone kijker aflezen, zat dichtbij. Deze behoort tot het poldermeubilair, VRHzwart komt hier al 13 jaar. Misschien herkende ze me. Morgen meer.
Dan de zeldzamere wintergast: twee Witgatjes in de bovengenoemde tocht. Overmorgen meer. Soms heb je niks om over te schrijven, soms voor meerdere dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten