vrijdag 9 februari 2018

Een niet alledaagse wintergast.


De zeldzamere wintergast van eergister kwam plotseling aanvliegen boven de Proostdijerdwarswetering bij de Botsholse Dijk. Ik keek naar de Grote Zilvers en de ganzen toen ik een onbekend geluid hoorde.  Het "geluid" kwam aanvliegen vlak boven het water en streek neer. In eerste instantie dacht ik aan een franjepoot maar die zitten anders op het water. Een Witgatje of een Oeverloper? De laatste heeft een witte krul omhoog vooraan bij de borstveren, dit vogeltje dus niet. Na een halve minuut vloog ze weer weg en streek neer in de wal, bij een ander , een soortgenoot zo te zien. Druk met de staart wippend, dat doen vooral Oeverlopers, toch? Maar thuis in de literatuur bleken Witgatjes het ook te doen, alleen in mindere mate.Ik houd het op een Witgat, ingevoerd op Waarneming.nl en heb ik geen commentaar gekregen, dus zal de waarneming goed zijn. De dichtstbijzijnde populatie broedvogels zit in Noord-Duitsland, er schijnen wat broedgevallen uit het verleden bekend  te zijn, maar men denkt nu dat het Bosruiters zijn geweest. Het is in ons land een doortrekker en een zeldzame wintergast.


1 opmerking:

  1. Witgatje idd, Oeverloper heeft een witte 'krul' of inham opzij.
    Leuke waarneming!

    BeantwoordenVerwijderen