dinsdag 5 december 2017

Kleine Zwanen.


De laatste dagen worden er weer Kleine Zwanen waargenomen. Elk jaar een trouwe bezoeker van ons land, maar niet in grote getale. Als je geluk hebt zie je'm in de Waverhoek, polder Gerverscop bij Kockengen is ook een bekende verblijfplaats. De Kleine is van de Wilde Zwaan te onderscheiden door het geel op de snavel: bij een Wilde Zwaan loopt het geel uit in een punt, bij de Kleine is het afgestompt. verder loopt de hals iets rechter  en zijn ze een fractie kleiner. Maar dat is in het veld moeilijk te onderscheiden. let dus vooral op het geel op de snavel.
Op de archieffoto een paar Kleine in de Waverhoek op het ijs genomen in februari 2008. Met digiscoping; Met de Canon Powershot 95 op de telescoop. .Overdag foerageerden ze in een polder tussen Uithoorn en Amstelveen.

P.S. Vanochtend een geweldig Sinterklaaskado gehad in het ziekenhuis waar ik was voor controle: ik mag weer een auto besturen! Na allerlei testjes was er geen aanleiding meer om mij voortdurend door mijn wettige egaa rond te laten rijden. Ik bedank enkele collega-vogelaars die mij aanboden me naar de ganzen te brengen. Ik heb geen gebruik van hun aanbod kunnen maken, ik werd voortdurend in de medische molen bezig gehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten