vrijdag 16 juni 2017

Speurwerk op het plasdras.


Een kapot Kievitsei, hoe komt dat hier? Toevallig vond ik het op het plasdras dat weer begroeid raakt. De Kievit die dichtbij gebroed heeft zat op plm. 50 meter afstand. Wie heeft het hier gebracht, neergelegd? Waarom liggen er hier zoveel schilvers van de dop? Die horen bij een succesvol broed, jongen uit, in het nest te liggen. alleen op de ene punt is de schaal intact, de rest is weggepikt? De eivliezen zijn ook intact, in de opening naar buiten zijn ze gekruld. Zitten er bloedsporen op de binnenkant van het eivlies, nee. Helemaal schoon. Ik duik de literatuur in. Tot straks.

Daar ben ik weer, ik heb het boek Weidevogels van Astrid Kant er maar eens bij gepakt. Het nadeel van dit boek is dat je vergeet wat je wil weten , zo mooi is het boek met veel informatie en prachtige foto's. Als de binnenkant van de eivliezen schoon zijn is er, volgens Astrid, een jong door een predator uit het ei gehaald.Zitten er bloedsporen in dan is het kuiken normaal geboren. Dit ei was schoon aan de binnenkant, dus is er een predator langs geweest. Dit hoeft geen ei uit mijn weidevogelgebied te zijn. Kraaien en meeuwen vliegen soms een eind met een geroofd ei. Het ei is op deze plek gekraakt, vandaar de kleine stukjes eischaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten