zaterdag 10 juni 2017

Bruine Kiekendief ♂


In de buurt van Vinkeveen zweeft regelmatig deze Bruine Kiekendief, een mannetje. Ik vermoed dat het vrouwtje zit te broeden. Die heb ik al een hele poos niet gezien. Een paar weken terug werd de kiek belaagd door broedend weidevogels, het wordt nu wat rustiger. De meeste broedsels zijn uit en de jongen worden groter.
Onze Scholekster is gepredeerd, het nest was helemaal leeg. Jammer. Ik heb de andere nestplaatsen gecontroleerd. Nergens kwam nog een vogel omhoog , nesten heb ik niet gezien. Dus concluderen we dan: Uit. Jongen dus. De Kievit was ook uit, ik zag schilvers op de bodem  van het nest. Eén ei lag er nog, dat was niet bevrucht. Er zat geen jong in. Gijs gaat bij goed weer volgende week de percelen waarop een maaibeheerafspraak zit, maaien. Een dag voor het maaien kijk ik of er nog jongen zijn. Zo ja, dan zet ik 's avonds vlaggen zodat de ouders 's nachts de jongen kunnen weglokken. Lukt meestal. Op het oude plasdrasperceel zitten nu nog jonge Kieviten en jonge Grutto's. ( Eén van de oudervogels heeft een spraakgebrek, daaraan herken de vogel ). De Tureluurs zijn met de jongen verdwenen naar andere percelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten