woensdag 24 mei 2017

Tureluurs.


In het weekend drie broedgevallen erbij, ik zeg met opzet geen nesten,  want ik heb de nesten niet gezien. Een weiland moet ik passeren om in een ander weiland te komen en toen vlogen er twee Tureluurs en een Grutto van het nest. Tenminste dat vermoedde ik. Ik heb bij het teruggaan naar de weg nog een keer opgelet en op dezelfde plekken gebeurde hetzelfde. Dan mag je aannemen dat er nesten liggen waar gebroed wordt. Je hoeft de nesten niet te vinden. Dat zou trouwens in dit lange gras ondoenlijk zijn. Het wordt helemaal platgetrapt en zet predatoren op het juiste spoor.
Met Gijs afgesproken dat we letten op het gedrag van de ouders, zoals op de foto, als er jongen zijn zet ik de avond voor het maaien vlaggen, waardoor de ouders de jongen meenemen naar een ander perceel.De Tureluur op de foto is aan het broeden, hij was alleen, het vrouwtje zit op het nest, onzichtbaar. Hij blijft schelden, je wordt er tureluurs van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten