vrijdag 5 mei 2017

Spoorzoeken


Het plasdras van Gijs is aan het opdrogen, in de blubber ( meer of minder drogend) zijn honderden pootafdrukken te zien. Vooral vogels , van kleine steltlopertjes tot ganzen met hun grote platvoeten. Maar ik kijk of ik andere zie, van een zoogdier bijvoorbeeld. De hoefjes van reeën zijn altijd makkelijk te herkennen. Helaas hebben we geen reeën in polder Demmerik, alhoewel ze daar best kunnen aarden en waarschijnlijk ook wel eens zijn waargenomen.
Ik zag wat pootafdrukken  ( zie foto) die me onbekend waren. Een kat? Helemaal hier? Zou kunnen. Een ratachtige? Een marterachtige zoals een Bunzing? Ik moest ook denken aan een Hermelijn, temeer daar ik vermoedde dat hij mijn Grutto-nest had gepredeerd.
Thuis onmiddellijk de foto's op de laptop bekeken en de Veldgids Diersporen van Annemarie van Diepenbeek erbij gepakt. Een belangrijk boek voor mij, ik neem het mee op vakantie. De afdrukken van pootjes opgezocht en gewikt en gewogen. De afdruk komt wel overeen met die van een Bunzing, qua biotoop zou het best kunnen, maar de  afdrukken in de klei zijn denk ik wat te klein. Ik vermoed toch een Hermelijn. Door manier van voortbewegen, springend, komen de achterpoten voor de voorpoten op de grond terecht. En ze overlappen elkaar, afdrukken van nagels zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er wel. 100% zekerheid heb ik niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten