dinsdag 16 mei 2017

Kleine Plevier


Een zeldzamere vogel voor polder Demmerik zag ik gister op het plasdras van Gijs. Het is aan het opdrogen en is daardoor een bijna nog niet begroeide kleivlakte. Het is inmiddels zo droog dat je er met schone laarzen overheen kan. Ik was m'n  laarzen vergeten, ze liggen altijd in de kofferbak. Vandaag dus niet. Ik ben gaan kijken bij het plasdras, m'n sloffen waren behoorlijk nat door het natte gras op de weg er naar toe.
Een klein vogeltje trok de aandacht, wat foto's genomen, want de telescoop lag in de auto en met de kijker redde ik het niet. Ik twijfelde tussen een Bontbekplevier en een Kleine Plevier. Maar ik kon de oogring niet zien , de kleur van de snavel was onduidelijk en de kleur van de poten idem. Het werd helemaal mooi toen hij bij benaderen stiekum ging doen: van me wegsluipen. Dat lijkt wel een beetje op nestindicerend-gedrag. Hij vloog weg met wat alarmroepjes. Morgen toch weer even kijken.
Thuis foto's op de laptop sterk vergroten en zie daar een gele oogring, en zwart snaveltje en grijze poten. Dus een Kleine Plevier. Een Bontbekje heeft geen oogring en een geel stukje snavel.

Dinsdagochtend : Geen Kleine Plevier meer te zien, helaas. Dit is toch wel z'n biotoop. De Kievit broedt nog/ of heeft jongen. Toch ben ik  niet bij het nest geweest. De Tureluur broedt ook nog. Ze gaan enorm tekeer, er zou best  een tweede nest kunnen zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten