woensdag 10 mei 2017

De helft.


Het eerste Kievitsnest dat ik gevonden had is uit. Tenminste voor de helft.Op 10 april schreef ik dat het rond 6/7/8 mei zou uitkomen en ik niet voor die datum meer bij het nest zou komen. Vanwege de verstoring. Hij/zij bleven broeden, dat zag ik uit de verte als de broedende vogel van het nest afvloog als ik het weiland binnen stapte. Vandaag moesten de eieren uit zijn. Dat klopte voor de helft: je ziet aan de schilvertjes in het nest dat er eieren  zijn uitgekomen, maar tot mijn schrik lagen er nog twee in. Koud. Daar zaten ook jongen in. Ik heb een ei gescheurd en zag een kant en klaar jong.Wat is hier gebeurd?
Ik heb wel een vermoeden, rond de uitkomdatum is het nest gecontroleerd door een controleur van de Agrarische Natuur Vereniging en ik vermoed, het blijft een vermoeden, dat door deze onrust de Kieviten niet gewacht hebben tot ook de andere eieren waren uitgekomen.
Hier is het laatste woord nog niet overgesproken, ik ga de ANV erop aanspreken.

Mijn stemming werd weer wat opgekalefaterd door het vinden van een Tureluurnest. Ik hoefde er niet eens voor te zoeken , voorzover we dat bij Tureluurs doen. Verschrikkelijk moeilijk te vinden. Dit nest zag ik direct.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten