maandag 10 april 2017

De mooiste berm


Zo staat de mooiste berm van de Ronde Venen er  momenteel bij: honderden Kievitsbloemen, ook behoorlijk wat witte. Een schitterend blij makend gezicht. Dit kan dus ook nog in ons bijna totaal vercultiveerde landje.

Weidevogels
Vanochtend m'n eerste Grutto-nest van dit seizoen, twee eieren, Ik zag het mannetje, ook zij, bezig in het nest, met de opbouw, vanuit de auto. Voordat ik het weiland in ga kijk ik eerst een half uur  wat er gebeurt, zo zag ik deze Grutto.
De Kievit heeft 4 eieren en zit te broeden, daar hoeven we voorlopig niet langs. Broedende vogels moet je zo veel mogelijk met rust laten, twee dagen terug had deze Kievit nog maar twee eieren, vanochtend dus 4, over plm. 26/28 dagen zullen als alles meezit de kuikens uitkomen. Dat is rond 6/7/8 mei. Pas daarna ga ik controleren of het nest is uitgekomen.

Eerste Visdiefjes
In polder Demmerik voor het eerst dit jaar weer  Visdiefjes, twee overvliegend. Verder op het plasdras van Gijs: 2 Bergeenden, 2 Grote Canadese Ganzen, 3 Tureluurs, enkele Grutto's, een paar Meerkoeten. De vogels moeten  nog wennen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten