dinsdag 25 april 2017

Caloptilia op Laurier.



Een mineerder in een blad van de Laurier. Heb ik nog nooit gezien, maar dat ligt 'm aan mij. Ik ken wel mineerders op/in andere planten, maar de Laurier als waardplant kende ik niet. Op 15 mei 2015 heb ik ook al een weblogje aan de mineerders gewijd, 'k heb daar het leven beschreven. Mineerders zijn meestal de rupsen van Mineermotten, een heel klein onopvallend vlindertje, dat  meestal 's avonds vliegt. Deze Caloptilia-familie bestaat uit 1000 soorten, waarvan 100 in Europa. Kenmerkend voor deze soort is dat de mijn ( gang waardoor de rups zich een weg vreet door het parenchym van het blad) nauwelijks breder wordt. De grotere zwarte plek geeft aan waar de rups zich verpopt heeft en het blad verlaten heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten