donderdag 20 april 2017

Bi bi bi bi bi bi bi


Vanochtend een paar heerlijke uren doorgebracht in mijn weidevogelgebied. Gezeten op een krukje kijken wat er gebeurt: waar zitten de Grutto's en de Kieviten achter de kraaien aan en in elk weiland keren ze terug? Zo krijg je langzamerhand een beeld waar de territoria zich bevinden. Misschien zie je nog een vogel naar het nest toesluipen maar het gras is inmiddels behoorlijk lang. Er zitten in dit gedeelte weinig vogels, helaas veel te weinig. In elk geval heb ik daar geen nest kunnen traceren.
Hier en daar een paartje Grutto's en Tureluurs, ook een andere weidevogel die ik eerst niet herkende. De kijker en de telescoop erop: Wulpen.
Echter, er was wat vreemds aan dat groepje. Ze hadden een wat kortere snavel als een gewone Wulp, zouden het Regenwulpen kunnen zijn? De rest van het verenkleed was moeilijk te zien door tegenlicht ( zie foto). Een wenkbrauwstreep was met de telescoop duidelijk te zien. Toen er een paar opvlogen was de soort door het geluid duidelijk, bi bi bi bi bi, Regenwulpen ! Er is momenteel een sterke doortrek over ons land. Ze broeden in het verre noorden.
Ik wilde het Grutto-nest controleren of er al gebroed werd, bij nadering vloog er niks op. Wel een alarmroepje. Bij het nest aangekomen zag ik het al: er lag een kapot ei buiten het nest, twee nog in het nest. Ze waren nog warm, de predatie was dus net gebeurd. Aan de kapotte eischaal te zien door een Hermelijn, kleine afgebroken stukjes. Een Kraai hakt grote stukken uit de eischaal. Ik denk niet dat dit broedgeval succes zal hebben.
Verder veel baltsende en zingende Rietzangers. De eerste Boerenzwaluwen kwamen voorbij.

1 opmerking: