donderdag 6 april 2017

1e Kievitsnest.


Vanmorgen  eindelijk m'n eerste Kievitsnest gevonden met één ei. Ik had al een paar dagen het mannetje in de gaten: overvliegende Kraaien en vanmorgen ook een Buizerd, werden fanatiek weggejaagd. Alleen ik kon geen vrouwtje ontdekken, meestal doet die ook mee met het verjagen van rovende vogels, nu niet. Ik had dinsdag een paar nesten ontdekt waarschijnlijk van een Kievit. Hij maakt meestal meerdere nesten, speelnesten, en in één daarvan kan het eerste ei komen te liggen. Dus deze nesten vanochtend toch maar even gecontroleerd en zowaar een nest met een ei! Altijd weer in het leven van een weidevogelbeheerder een hoogtepunt: het seizoen is dan voor jou begonnen. Ik heb een stok geplaatst op een met de boer afgesproken plek, zodat we het altijd terug kunnen vinden als er bijvoorbeeld koeien in dat weiland komen of dat er gemaaid gaat worden. Dan nemen we maatregelen zoals een nestbeschermer plaatsen.
Sommige boeren doen mee met het weidevogelbeheer van de Agrarische Natuur Vereniging en laten het beheer over aan een vrijwilliger. Ik ben zo'n vrijwilliger.
Er komen op andere percelen  nog wat Grutto's en ik verwacht op een strook opgedroogde bagger een Scholekster. Deze soort is vaak heel vroeg bezig met het nest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten