woensdag 15 maart 2017

6V3, 6J7 en VRHzwart.

Dan de gehalsringde ( mooi bijvoeglijk naamwoord!) Kolganzen van gister. Zoals ik al schreef, het zonnetje stond weer goed, staat 'íe altijd, ik sta niet goed, maar dat kan vaak niet anders, de drie halsringen had ik vrij snel te pakken. Tweemaal een 6: 6V3zwart en 6J7zwart. Geen echtpaar,ze liepen zover uit elkaar dat was geen paartje. Bij het invoeren thuis in het computerprogramma ( geese.org ) bleek dat de gegevens van de twee nog niet ingevoerd waren. Pas geringd dus.

VRH is een zeer vaste gast in de Ronde Venen, verblijft de laatste jaren trouw in de buurt van Waverveen. Bijna inwoner. Dit vrouwtje vliegt al 12 jaar rond. Op 19/12/16 had ik haar ook al langs de Botsholse Dwarsweg. Met de ring was niks aan de hand. Op 5/2/17 hadden de gebroeders van der Meer haar ook op bijna dezelfde plek en namen foto's. Die waarneming zetten ze op www.waarneming.nl, evenals de foto's. Wat blijkt: de helft van de halsring is onleesbaar. Waardoor?
Geen idee. Het kan modder zijn, bagger uit een sloot, misschien is ze gevangen en heeft een onverlaat de code half weggeverfd. ( Nu gaat m'n fantasie wel erg ver) . In ieder geval gister zag ik dat de helft van de ring nog onleesbaar was.Ik heb een paar deskundigen geraadpleegd, maar de een denkt aan het loslaten van de bovenste laag. Maar dan zou de helft wit moeten zijn, omdat een halsring uit drie lagen is opgebouwd: zwart, wit en zwart. Vooralsnog een raadsel. Op de foto een ongebruikte ring, deze werd niet gebruikt omdat de code tot verkeerd aflezen zou kunnen leiden.


De letters en cijfers worden in de bovenste laag gevreesd, zodat het wit van de middelste laag tevoorschijn komt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten