dinsdag 21 februari 2017

Voorjaar!?

 



Vanmorgen weer eens wat schade ingehaald, ik was in jaren niet bij de Ouderkerker Plas geweest en het Landje van Geijsel kwam zo ook in de picture. Op de Ouderkerker Plas dreven duizenden Smienten, ik zag op waarneming.nl deze week een getal van 24.000. Dat zat er nu niet, dat hield met 10.000 wel op. Ook een behoorlijk aantal. Ik heb een poosje staan turen door de telescoop, ik heb ooit hier een Amerikaanse Smient gespot. Maar dat is jaren geleden. 
Op het elk jaar door boer Geijsel onder water gezette land zaten veel vogels, vooral eendachtigen: Smienten, Wilde Eenden, Wintertalingen, Pijlstaarten, een paar Slobeenden,behoorlijk wat Krakeenden. Al behoorlijk wat Grutto's, hier en daar een IJslandse die al wat uitgekleurd was. 
Mijn belangstelling ging vooral uit naar de Scholeksters, die hier een wat grotere soos hebben. Zie kopfoto.  Ik vraag me af of het hier al een soosfunctie heeft, meer een vluchtplaats, rustplaats om weer wat bij te komen. Ik wilde kijken of er vogels met gekleurde pootringen tussen zaten. Niet te zien dus. Te ver weg, het gras te lang.
Bij enkele Meerkoeten gierden de hormoontjes al weer door het lijf. Zie foto. Er werd fel gevochten en zag thuis , bij het bewerken van de foto's , dat ze zelfs hun poten gebruiken om te vechten. Een robbertje Badr Harry dus.

Het landje is echt de moeite waard, vooral voor beginners. In alle rust kun je hier je kennis uitbreiden en ophalen. Het ligt tegenover de Ouderkerker PLas, aan de andere kant van de A9. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten