maandag 19 december 2016

Zon!! Eindelijk.


Vanochtend dan eindelijk zon! Alhoewel zeer plaatselijk. Ik reed de Gagel in met mist van nog geen 200 meter zicht. M'n achtertuin was helemaal leeg, de grote bulk Kolganzen zat elders, maar waar? Toch maar even in de Gagel gekeken, hier een enkeling. Bij de begraafplaats, niks. Dan  doorgekacheld naar Groot Mijdrecht Noord, ik was in de buurt. Zon in de rug! Eindelijk grote groepen langs de Botsholse Dwarsweg, in de buurt van het oude schooltje. Binnen 10 minuten drie halsringen. De rest was niet te bereiken, ze liepen allemaal te grazen en dan kijk je tegen een paar duizend konten aan.
Er liepen ook wat Brandganzen tussen , dus kijken naar de poten met gekleurde pootringen. De eerste Brandgans met pootringen, ze hebben geen halsringen,  in de Ronde Venen moet ik nog aflezen. Ik loer er al jaren op. Een groot aantal jaren geleden de laatste Brandgans in Friesland afgelezen.
Ik had al snel VRHzwart te pakken. Ze behoort tot het meubilair van de Ronde Venen, zo vaak is ze hier al afgelezen. In Eemland op 15-12-2005 geringd als juveniel. Ze is dus inmiddels 11 jaar.
Toen T33lime ( lichtgroen) (Zie foto sl.t. 1/500, f8, iso 400, 400mm.) ). Niet tevoorschijn te toveren uit het computerprogramma, ik zal Jan Kramer maar eens raadplegen.
Dan ook nog BD5zwart: weer in Rottum geringd. Gister nog op delfde plek door Marianne W. afgelezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten