dinsdag 27 december 2016

Rietganzen.


M'n achtertuin was leeg, helemaal leeg. Geen gans te zien. Ik ben toen toch maar naar polder Groot Mijdrecht gereden. Bij de begraafplaats niks, de eerste Kollen zag ik pas langs de Poelweg. Hier heb ik altijd halsringen gescoord, nu 0,0. Wat er toch aan de hand is? Met mijn waarnemingsvermogen, of , en die gedachte  heeft bij mij wel eens vaker gespeeld: Zijn er nog wel zoveel ganzen met halsringen?  Zo langzamerhand zullen de geringde ganzen ook uitsterven. Vanaf de Botsholse Dwarsweg genoeg ganzen, maar ver weg. Niet af te lezen, de groepen dichterbij hadden geen ringen.  Langs de 1e Velddwarsweg weer op huis aan, een groep zat richting zon. Langs de Westerlandweg weer bij huis. En zowaar: op een plek waar ik nog nooit een gans heb gezien zaten nu een paar honderd in de luwte van kassen aan de Oosterlandweg.
Grauwe en Kollen, maar ook weer eens Rietganzen, Toendrarietganzen. Deze behoren tot de groep die overwintert op de Nieuwkoopse Plassen. Waren er al ver voor dat de Groene Jonker ingericht werd.
 Op de foto vooraan. Geen kol, geen zwarte strepen op de buik, ietsje bruinere kop. Op de snavel een weinig oranje. Deze archieffoto heb ik genomen vanuit mijn zolderraam. Zij zaten langs de Oosterlandweg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten