zaterdag 17 december 2016

Leucisme


Als ik het veld in ga ga ik altijd 's morgens. Dat is zo in de loop van een dikke halve eeuw gegroeid. 's Middags heb ik andere bezigheden, ook nu. Het weer was de laatste weken waardeloos: bijna elke ochtend mist of laaghangende nevel  Daardoor kon ik de laatste weken de ganzen niet of slecht zien. Vanochtend dan toch wat meer licht, maar op mijn lievelingsplek waren de verre ganzen niet af te lezen. Ik ben op Molenland gewend dat de zon in m'n rug er een fraai schouwspel van maakt. Door de hoge dijk kijk je op de ganzen neer. Alsof je in de bioscoop op het balkon zit.
Eindelijk weer eens twee halsringen bij Kolganzen afgelezen : FB4zwart en BSHzwart. De eerste is op 27-2-12 geringd in Eemnes als jong vrouwtje en is o.a. in Estland afgelezen en hier door Kees J. en Marianne W.
BSH is 22-1-15 geringd in Rottum bij Heerenveen. Sjon van S. zag 'm 23-2-16 ook al op Molenland. Deze winter o.a. in Culemborg en nu hier.
Verder zag ik tussen de Kollen een exemplaar dat nogal licht was. Zie archieffoto. Viel op. Dit is een vorm van leucisme. Daarbij ontbreken enkele pigmenten, bij het ene dier wat meer dan bij het andere. Bij albinisme ontbreken alle pigmenten en zijn ze wit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten