woensdag 2 november 2016

Rondje Ronde Venen.

Vanochtend weer eens op zoek naar de groepen Kolganzen. Dat moeten er zo langzamerhand hier in de polders  enkele duizenden zijn. M'n "achtertuin" was leeg, geen gans te zien. Ja, de club Soepganzen in de Bovenlanden, waar ik enkele blogjes terug een foto van had. Langs de Gagel nauwelijks een gans, ook geen Grauwe, behalve bij Joost een paar achteraan, Demmerik was leeg, bij de begraafplaats langs de Enschedeweg was het ook niks, dus mijn hoop werd gevestigd op polder Groot Mijdrecht. Gelukkig daar zaten ze , inderdaad 3 tot 4.000. Kollen. Vanaf de Proostdijerdwarsweg ver weg, maar het licht stond goed in de rug. Overal koppies boven het nog lange gras uit zodat het aflezen van halsringen niet zo best ging. Ik hoop dat sommige boeren nog een laatste snee gras oogsten.
Met moeite eerst 4A8zwart. Ik had problemen met de 8, eerst dacht ik dat het een B was. De ringgegevens waren nog niet ingevoerd zodat ik niet weet waar de vogel geringd is en of hij al vaker afgelezen is. Toen kwam Kolgans CC2zwart zo nu en dan net boven het maaiveld uit en kon ik uiteindelijk er een 2 van maken ipv een Z . Geringd op 24-10-2012 in Harich bij Balk (Friesland) meestal verblijvend in West Nederland ( Hardinxveld), slechts 1x is dit ♂ hier  door Kees Janmaat afgelezen vanaf Molenland, Mijdrecht. Veertien dagen terug nog bij Workum afgelezen door Jan Kramer ( bekend van z'n Nieuwsbrieven over ganzen).
Ik ben niet aan de Ronde Hoep toegekomen.

P.S. Zoek in de kopfoto de Kolgans met een halsring.

1 opmerking:

  1. Ik heb hem gevonden! Vandaag VRH en UA7 zwart langs de Botsholsedwarsweg. Toch weer fijn die kollen!

    BeantwoordenVerwijderen