dinsdag 18 oktober 2016

Soepganzen.


Boerenganzen, Soepganzen. Twee namen voor de bastaarden die bij de Grauwe Ganzen veel voorkomen. Vanochtend zat deze, voor mij onbekende groep, in de Bovenlanden. Ik heb ze daar nog niet eerder gezien.

Vanaf de hoge Molenland met de zon in de rug had ik weer een eerste rangs uitzicht op een groep Kolganzen. Binnen 10 seconden had ik een gans met een zwarte halsring in de telescoop : CY waren de laatste letters. Ik denk dat ze van mijn stoppende auto schrokken. Alle koppies gingen omhoog , de dichtstbijzijnde groep lieten weten ervandoor te gaan door met de kop snel nee te schudden. En daar gingen ze. Kennis van vogelgedrag is voor een vogelfotograaf belangrijk. In de rest van de groep geen halsringen. Ik had tegenover de laatste manege aan de Hoofdweg een groep ganzen zien zitten, misschien was daar onze CY naar toe gegaan. Zoeken, veel Grauwe, en zowaar daar zat CY. Nu grotere afstand en met wat geduld zag ik dat het eerste teken een 2 was: 2CYzwart.
Op 20-12-2008 in Eemnes geringd, sindsdien 80 x afgelezen, voornamelijk in Duitsland en in ons land langs de rivieren. Op 17-10-2010 door mij langs de Poelweg en op 6-11-2010 in de Ronde Hoep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten