maandag 17 oktober 2016

Mijn eerste halsring: LYZzwart.

In, wat ik regelmatig mijn "achtertuin" noem, vanochtend m'n eerste halsring van dit winterseizoen afgelezen. Langs de Hoofdweg, ter hoogte van de manege van  Joost, zat een groep van ruim 600 Kolganzen met een plukje Brandganzen en een verdwaalde Toendrarietgans. Een moeilijke groep omdat minstens een kwart verscholen zat in het diepe gras . Rust. Je ziet dan alleen het kopje boven het maaiveld uitsteken. De hals zie je niet, dus ook niet een eventueel aanwezige halsring. Na veel heen en weer gemaai met de telescoop ontdekte ik eindelijk LYZzwart. Thuis gekomen direct de halsring ingevuld op de website van de ganzenfreaks (www.geese.org). Het bleek dat deze gans op 1 dec.  2002 geringd was in Noordwestduitsland  in de buurt van Leer en nu pas voor het eerst is afgelezen. Dan vraag ik me onmiddellijk af, klopt de aflezing wel? 14 jaar onder de radar blijven is een hele kunst.In dit geval was het overduidelijk LYZ. Ik heb geen foto van LYZ , daarom een archieffoto van VRJzwart in de buurt van de Waverhoek.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten