vrijdag 8 juli 2016

Houtduiven 3


Ze zit echt te broeden! Kopje in de wind, zodat ze niet de boom uit waait. Ze past nauwelijks op het nest , nou ja nest? Het is een takkenvloertje, meer niet. Links zie je het kopje met het oog, rechtsonder de zwarte staartzoom. De kleine takjes met bladeren in de vork van de twee takken bieden voldoende ondergrond voor het takkenvloertje. Je kijkt er zo maar dwars doorheen.  In mijn jeugdbondjaren ging ik regelmatig met een vogelringer 's morgens vroeg de stad in, met een ladder, om ringbare jongen, die we op het nest zagen zitten,  te ringen. Soms zagen we nog witte eieren door de takken heen. Ik verheug me nu al op de verdere broed- en jongentijd.

Vanochtend een gezin Grote Bonte Specht in onze Lijsterbes bij de nestkast. Een ouder met twee juvenielen. Hij/zij hakte op de nestkast om insecten te zoeken, zo nu en dan  door een jong geimiteerd.. Jammer dat ik de camera niet paraat had.

Goed weekend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten