zaterdag 25 juni 2016

25 juni

Al jaren lang loop ik op deze datum  's morgensvroeg onze tuin in en pluk  bloemen. Nou is de keus niet zo erg groot, al jaren dezelfde door gemakzucht, maar elk jaar verbaas ik me erover dat een combinatie van Campanula, Vrouwenmantel en Hortensia een mooi bos bloemen oplevert. Zie kopfoto.  Deze bos zet ik op een pontificale plaats in de kamer om onze dag luister bij te zetten.Dit jaar heel veel  luister.
Een blad van een Vrouwenmantel viel me op door de vele gele 'bultjes" aan de onderkant van het blad. Zijn dat eitjes of is het een ziekte? Na wat gegoogle en gezwalk op Internet denk ik dat het een schimmel is: rozenroest (?). De gele puntjes zijn de sporendragers. De schimmel tast het blad behoorlijk aan, zo te zien. Later worden de sporendragers bruin en zwart.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten