zaterdag 19 maart 2016

Metselwerk


We leven weer 5 meter onder NAP, toch nog een plaatje uit Zuid Limburg. We stonden voor een pas gerestaureerd kasteeltje van het Limburgs Landschap toen mijn vrouw me riep. Vaak ziet zij aparte dingen eerder dan ik. Een A-vormige nestkast , aangetast door de tand des tijds en het niet watervaste houtwerk, had boven de ingang, met veertjes dus bewoond,  een dikke laag löss opgemetseld gekregen. Voorzien van hele kleine puntjes in de klei. Afdrukken van de nageltjes? We hadden geen idee van welke vogel dit zou kunnen zijn. Terug in het verblijf direkt gegoogeld en ik zag een aantal nestkastjes met hetzelfde metselwerk, maar veel kleiner: van een Boomklever. Functie: ???? maar hier zou je bijna aan loodgieterswerk denken om het kastje tenminste aan de voorkant waterdicht te maken. Ook kwam ik tegen dat Boomkruipers eveneens de ingang bemetselen, maar dan zit de ingang opzij.
Jammer dat we hier geen Boomklevers hebben, alhoewel ik er wel eens één gehoord heb in het wandelgebied paralel aan Bozenhoven.  Maar een broedgeval is me niet bekend. Het zijn prachtvogels met een nog mooiere roep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten