woensdag 9 maart 2016

Afscheid

Vanmorgen afscheid genomen van mijn Kolganzen. Niet allemaal zijn ze  op weg naar Siberie, in Molenland, m'n achter-achtertuin, zaten er plm. 1500. Maar voor deze winter zit het er wat betreft de halsringen op; volgende week doen we een midweekje in Zuid-Limburg ( ik ga op zoek naar de Wilde Kat die tussen de Geul en de Gulp is gefotografeerd ) , de week daarop ondergaat mijn vrouw een zware medische ingreep en verblijf ik uiteraard overdag bij haar in het ziekenhuis. Van schrijven en fotograferen zal dan niets terecht komen.
Bovendien dienen de weidevogels zich aan: overal al Scholeksters, de Grutto's zitten  nog op het plasdras, en Kieviten zie ik nauwelijks. Ik denk te koud. Echter, de zon zon schijnt volop de komende week, dus ze kunnen er zo maar zijn. Het begint te kriebelen. Het gebeurt elk jaar dat ik niet meer kijk naar de ganzen, alleen de weidevogels tellen. Als die storm voorbij is , komen de Zwarte Sterns, maar dan is het ondertussen  Koningsdag geworden.
Dit zijn altijd prachtige weken:  tussen de laatste ganzen gaan de eerste weidevogels  baltsen en nestjes draaien. ( zie foto, genomen op 12 mrt. 2010 vanaf de Hoofdweg in Waverveen).
Toch nog drie halsringen vanochtend, maar het kostte wat moeite. Drie keer het oculair inzoomen tot 60x. Halsringen: KGHzwart ( geringd op 27-12-2007 in polder Arkemheen bij Nijkerk. Vooral in Friesland afgelezen en verder in Brandenburg, Dld. In Estland en Litouwen 1x. FD7zwart (geringd op 2-1-2013 in Eemdijk. Veel in Brandenburg , Noord-Brabant, Zuid-Holland. Voor de 1e keer hier in Utrecht.) De derde halsring was DJ8zwart. ( geringd op 23-11-2012 in Maren-Kessel. Is veel in Oost-Vlaanderen geweest, in de Ooy-polder bij Nijmegen en pas deze winter hier.)

Een nestdraaiende Kievit, foeragerende Grutto's en Kolganzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten