zaterdag 13 februari 2016

Pijlstaarten in de Waverhoek

Vanmorgen een klein Rondje Ronde Venen gedaan. Ongeveer de helft bekeken. Niet in m'n "achtertuin", niet in de Gagel en niet in de Bovenlanden. Geen tijd, ik moest nog kaas halen bij Leon en Annie en op de koffie bij Gijs en Jolanda. Zodra ik polder Groot Mijdrecht binnenkwam, dat doe ik altijd via de Poeldijk en langs kweker Ruizendaal, zag ik langs de Poelweg duizenden Kollen. Niet te tellen, want ze zaten behoorlijk ver weg. Geen halsring te ontdekken, doordat ze te dicht op elkaar zaten. Uiteindelijk een zwarte halsring met een 1 en een H. De tweede letter kreeg ik niet te pakken, want alle koppies gingen weer omhoog en vertrokken ze: ik schat dat er al gauw 10.000 ganzen zaten. Geen boer, geen helicopter. Bij het wegrijden zag ik nog net een jager uit een wal komen. Had niet geschoten, tenminste niet toen ik er stond. Groot Mijdrecht Noord was verder behoorlijk leeg. In de Waverhoek zat niet veel, wat kleumende Kieviten , wat Wintertalingen en 11 Pijlstaarten (zie kopfoto), druk baltsend.
Op de Grote Wije was het rustig, te rustig. Alleen in de verte Aalscholvers op het nest.
In het zuidelijke gedeelte van Groot Mijdrecht zaten grote groepen ganzen, waarschijnlijk die van de Poelweg.

Goed weekeinde



Geen opmerkingen:

Een reactie posten