maandag 11 januari 2016

Halsring U59lichtgroen.

Donderdag las ik op Molenland een halsring af bij een Toendrarietgans: U59lichtgroen. De gans zat op 400 meter afstand tegen de tocht aan en door het slechte licht moeilijk af te lezen. Dus sterk inzoomen. Het kostte me wel een kwartier voordat ik de U en de 5 en de 9 had. Wel vond ik de kleur afwijkend, het was een hele lichte lichtgroene kleur, bijna wit. Ik voerde 'm toch in als Toendrarietgans.
Echter ik kreeg zaterdag een mailtje van Bart Ebbinge, bioloog en ganzendeskundige, dat de kleur niet klopte. Het moest geel zijn. Gezien de vreemde kleur ging ik daarmee accoord. Toen bleek dat Toendrarietgans U59geel al jaren niet meer was afgelezen klopte dat dus ook niet . Kleine Rietganzen hebben witte halsringen, was het ook een Kleine Rietgans ? Thuis determineren uit het vogelboek terwijl je de vogel niet ziet is altijd lastig, ik durfde mijn hand voor een juiste determinatie niet  in het vuur te steken. We hebben de waarneming niet opgenomen. Wel jammer, het zou m'n eerste gehalsringde Kleine Riet geweest zijn.
Vanochtend een paar uur bij Molenland en de Bovendijk gevogeld: wel duizenden Kolganzen, maar geen U59. Drie halsringen gezien, maar 1 halsring volledig kunnen aflezen. De andere waren te ver weg.
NS2zwart, voor het eerst hier. Vorig jaar in januari geringd in Rottum, Skarsterlân ( Friesland).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten