maandag 30 november 2015

Alweer ganzen.


Zo, Sneuper is weer terug in de polder. Gister was het ook in Zuid-Limburg slecht weer, we zijn de deur niet uitgeweest en vandaag was het thuis ook huilen met de lamp uit. Het was dus op de laatste vakantiedag binnenblijven, maar ik heb me geen minuut verveeld. De hele dag met ganzen bezig geweest. En dat in Zuid-Limburg! Als je daar naar toe gaat denk je op vogelgebied aan Zwarte Specht ( heb ik gehoord), Groene Specht ( zat op de dakgoot van de buren) Kortsnavelboomkruiper, Waterspreeuwen, misschien een late Kraanvogel, maar aan ganzen? Toch is het zo. In de loop van de week wat Grote Canadese Ganzen gezien en gisterochtend zat een hele klub op het maisveld tegenover ons onderkomen. Op gepaste afstand. Met telelens en digiscoping gefotografeerd.                                                                                               Nota bene toen kwam ook nog de klapper: 35 Brandganzen! Wat doen die hier? Vreten genoeg, mais, maar waar slapen ze? Weet ik nog niet. Ik zette de waarneming op waarneming.nl plus een foto. Het duurde even maar toen kwam er reactie van een moderator van waarneming.nl: op de foto stond in het midden een bastaard! Een Hutchinson Kleine Canadese Gans x Brandgans. ( zie foto) .  Niet opgemerkt, zoveel bastaarden zien we hier niet. Ik ben er daar op gaan letten en gister had ik denk al een heel gezinnnetje Brandgans x Kolgans met drie jongen.
Ik heb informatie gevraagd bij mijn bron in Friesland, Jan Kramer, en die heeft in de ontwerp-Vogelatlas gekeken naar de blokken in Limburg waar ganzen waren waargenomen. Hij was verbaasd over zoveel bezette blokken. Heel Zuid-Limburg was bezet met Grote Kanadezen en de Brandjes zaten alleen in de bovenste helft van Limburg. Ik denk dat de Maas voor hen fungeert als slaapplaats.
Morgen de polder in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten