dinsdag 27 oktober 2015

Rondje Ronde Venen

Vanochtend weer eens een rondje Ronde Venen. Ik was vooral nieuwsgierig hoeveel Kolganzen er zo langzamerhand hier verblijven. Ik ben niet begonnen in m'n "achtertuin", maar goed ook. Ik was niet aan de andere polders toegekomen, zoveel zaten er hier langs de Hoofdweg en Molenland.
Langs de Veldweg (Waverveen) en de Proostdijerdwarsweg zat niks, hier en daar een verdwaald plukje. Ik werp dan altijd even een blik in polder Eerste Bedijking, richting Uithoorn. Met de kijker zag ik in de verte tegenover de hondenschool langs de Middenweg allemaal ganzen. Kollen bleek dichterbij. Ruim 3000. De eerste halsringen had ik al snel te pakken: echtpaar LT3 en LT4zwart zaten achteraan. Verderop zat SUTzwart. Verder daar geen halsringen. Het lijkt wel of er minder ganzen met halsringen rondvliegen, maar dat gevoel heb ik elk jaar aan het begin van het seizoen.

In polder De Ronde Hoep zaten ver weg in het midden plm. 1000. Te ver weg  om ringen te zien. In de Waverhoek alleen maar Grauwe. Over de Enschedeweg, bij de begraafplaats zitten ook nog wel eens ganzen,  naar Demmerik. Alles in volle rust . Meestal komen ze hier later in het seizoen. Langs de Gagelweg een kleine groep, maar recht tegen de zon in. In de Bovenlanden veel Grauwe en de bekende groep Grote Canadezen. Het blijkt dat we de kers op de taart voor het laatst bewaard hebben, ik zei het al: tussen Molenland en de manege aan het eind van de Hoofdweg rond de 2000. Twee halsringen kunnen ontdekken: 1TLzwart en GE7zwart. Als ik naar huis ga zitten er in bijna m'n achtertuin nog een keer 800 Kolganzen. Een ruige schatting is dus ongeveer 8000, inclusief de kleine groepjes onderweg.

  • LT3 en LT4zwart, geringd op 12-11-2014, Eemnes. vorige winter alleen maar in Duitsland, Polen en Litauwen afgelezen. Nu voor het eerst hier.
  • SUTzwart, geringd 30-12-2004. Al een oude dus. Alleen in de winter van 2009/2010 hier meermalen afgelezen. Verder in heel het land.
  • 1TLzwart, geringd op 8-5-2015 in Kologriv, Kostroma, Rusland. ( Noord-oost Moskou) op weg naar de broedgebieden.
  • GE7, eergister ook al afgelezen, zat nu langs Molenland.
  • In het weekend nog afgelezen R27lichtgroen, geringd in Maren-Kessel op 2-1-2014. Vooral verblijf in Noord-Holland en Utrecht. GE7zwart, geringd op 28-11-2013 in Scharsterland, Friesland. Weer een voorbeeld van plaatstrouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten