maandag 24 augustus 2015

Noordelijke Zwartbuikfluiteend


Eindelijk weer eens de Waverhoek ingetrokken. Lopend. Ik heb vanmorgen het nuttige ( lopen) met het aangename (kijken) gecombineerd. Is goed bevallen. De Waverhoek heeft nog altijd een apart plekje bij me, alleen dat uit zich de laatste jaren niet in regelmatig bezoek. Vroeger in de beginperiode van het natuurontwikkelingsgebied kwam ik er wel een paar keer per week. Kijken en fotograferen. Ik heb er toen wel lezingen over gegeven.

De maand augustus is niet bepaald een vogelmaand, altijd wat saai . De trek is nog niet goed op gang en de eenden zitten met het eclipskleed. Toch herkende ik een paar Zomertalingen en de Wintertalingen lieten hier en daar duidelijk de groene spiegel zien. Voor verdere waarnemingen zie Waarneming.nl ( De Ronde Venen-Waverhoek).
Ik "maai" altijd met m'n telescoop over groepen vogels, nu  ook, en daardoor kwam er een eend in beeld die ik helemaal niet kon thuisbrengen. Oranjerode snavel, zwarte buik, rest van het lichaam verschillende tinten bruin , een duidelijk zichtbare witte ring rond het oog en op z'n hoofd een soort toupetje zoals de dure voetballers het tegenwoordig hebben. Ik dacht eerst aan een kruising tussen een Krooneend ( oranjerode snavel) en een Nijlgans ( zie de rest van z'n lichaam ). 'k Heb de telelens op het statief gezet, zo weinig mogelijk bewegingsonscherpte, en wat foto's bij een brandpuntsafstand van 450 genomen.
De eend , een slag kleiner als de Wilde Eend, staat niet in het vogelboek, dus thuis de beschikbare literatuur erbij gepakt. Hij stond niet in "Ducks in the wild ", dacht ik , later wel maar veel donkerder, toen gevonden in "Wildfowl of the world" : de Northern Black-bellied Whistling -duck. Vertaald: de Noordelijke Zwartbuikfluiteend. Hij stond ook op de lijst van Waarneming.nl.
Het zal een ontsnapt exemplaar uit een voliere of  dierentuin zijn, want hij komt uit vooral Midden-Amerika. De Fluiteend was niet gekortwiekt of geleewiekt, hij vloog een stukje.

1 opmerking:

  1. Altijd verrassingen daar in de Waverhoek. Deze heb ik er nog nooit gezien. Ik dacht ook direct aan iets van hybride Nijlgans x ?.
    Toch leuk dat er nog zowel zomer- als wintertaling zit. Blijft altijd genieten zo'n rondje Waverhoek.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen