maandag 13 juli 2015

Wingtag Bruine Kiekendief


Onderzoekers gaan steeds verder met het merken van o.a. vogels, om ze te kunnen herkennen in het veld zonder dat ze gevangen hoeven te worden. Naast poot-en halsringen bij bijvoorbeeld ganzen worden nu sinds twee jaar kiekendieven, Grauwe en Bruine,  voorzien van een kenmerk op de vleugels: een zgn. wingtag.
In onze omgeving weet ik twee paar Bruine Kiekendieven te zitten, beide met jongen. Ik geef geen verdere plaatsaanduiding om stropers niet op het spoor te zetten . Het hek, waarop het mannetje zich aan het poetsen is, is inmiddels ingestort zodat de plek minder herkenbaar is. Mijn ekskuus voor de slechte foto, ik eksperimenteerde weer eens met digiscoping, met een camera door de telescoop fotograferen, maar het resultaat was abominabel. Maar de wingtag is duidelijk herkenbaar. Een rood langwerpig plaatje met diagonale witte streep aan de linkervleugel.  Ik heb de waarneming doorgegeven aan een emailadres in Belgie maar tot op heden geen reactie gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten