maandag 6 juli 2015

Kleine Mantelmeeuwen

Vanochtend weer even een klein rondje in polder Demmerik gedaan: weidevogels zijn (bijna) klaar met broeden en het groot brengen van de jongen , de Zwarte Sterns zijn daarmee bezig.  De laatste Scholekster zal wel uit zijn en het nakomertje bij de Zwarte Sterns zat op het vlotje. Nauwelijks een week oud. Toch alarmeerden twee paar Zwarte Sterns. Er zit dus ergens nog een jong in de buurt.
Aan het eind van de Putakker, een stuk water met kolonie ten noorden van de oude spoorweg,  staan wat wilgenbosjes en met de telescoop zag ik een blauwe flits: een IJsvogeltje streek neer op een wilgentak. Ik veroorzaakte overal alarm: Scholeksters die tekeer gaan, Bergeenden die rondjes vliegen, een Krakeend die roepend opvliegt, een vrouwtje Kuifeend met verlammingsverschijnselen ( zogenaamd) om me bij de jongen ergens in het riet weg te lokken, miauwende Buizerds. Maar gauw weer terug naar de auto.
Onderweg zag ik  een Kleine Mantelmeeuw plotseling boven een sloot een korte draai maken en iets oppakken uit de sloot. De kijker erop en het bleek een kikker te zijn. Een weiland verderop werd 'ie opgepeuzeld. Onvoorstelbaar dat zo'n meeuw een half ondergedoken kikker in het water ziet. Het zijn rovers, ook gelet op mijn ervaringen met de Zwarte Sterns. Een andere Mantelmeeuw kreeg ook wat eetbaars te pakken uit de sloot en landde naast de sloot om het op te eten. Twee Zwarte Kraaien kregen dat in de gaten en van verre kwamen ze aanvliegen en joegen de meeuw weg, zonder prooi. Een makkelijke hap voor de kraaien.
Op de archieffoto een paartje Mantelmeeuwen ( als ik op de poten let zijn het Grote, vanwege de kleur van de poten: grijs, roze. Kleine Mantels hebben gele poten). Ze belagen een Scholekster die een jong verdedigt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten