dinsdag 7 juli 2015

Boomkruiper


Vanochtend , ik was bezig op m'n werkkamer, kwam door het open raam uit de tuin een onbekend geluidje: een kort herhaalde roep, vrij fors. Ik dacht eerst aan een Koolmees, die hebben nogal wat variatie aan roepjes. Maar toen ik ging kijken bleek het een Boomkruiper te zijn, die  steeds op dezelfde plek in de Lijsterbes bleef zitten. Dit geluid herkende ik niet van een Boomkruiper, die zich meestal wat zachter en ijler met een paar dezelfde roepjes aankondigd. In ieder geval, hij bleef maar zitten, zodat ik toch snel de camera met telelens kon halen. Die staat altijd paraat op m'n buro. Veel foto's kunnen schieten, meerdere duidelijk. De foto beneden toont het complete beest met redelijk lange staart, die gebruikt wordt als steunpunt tegen de stam. Net als een specht.  Op Waarneming.nl zag ik dat collega-vogelaar Bert Fakkeldij ook waarnemingen had van een Boomkruiper, die bij hem onder de dakpannen broedt.
Mooi te zien zijn de lange snavel ,om insecten uit de boomschors te pulken, en de lange teennagels voor het betere houvast, zelfs op de bakstenen van de bebouwing. Zo is een bosvogeltje langzamerhand een stadsbewoner geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten