donderdag 4 juni 2015

Jonge weidevogels gered !


Gister schreef ik " Morgenochtend zullen we het zien." Zullen de vlaggen , gewone huisvuilzakken, het beoogde effect hebben gehad? De jonge vogels weg uit het perceel dat gemaaid gaat worden. Ik heb het een paar keer eerder gedaan en toen ging het goed.
Als ik om acht uur bij de de dam naar het weiland kom is alles nog in diepe rust. Gijs is de koeien aan het voeren , ik heb nog even de tijd. Op het eerste perceel vermoed ik al dagen lang een Kievitsnest, maar ik kan geen broedende vogel ontdekken. Misschien hebben ze wel jongen bij de buurman.Geen Kievit te zien. Wel de Scholeksters die druk voeren op bijna dezelfde plek als waar het nest zat. Ik ga met de auto het veld in om straks de vlaggen mee te nemen  en de vogels blijven veel langer zitten. Net door het hek heen zie ik een Kievit opvliegen! Dus toch. Ik loop onmiddellijk naar de plek die ik constant in de gaten houd, anders zoek je teveel. Een nest met vier eieren. Aan het geluid van de Kievit te horen zal het uit het ei kruipen niet lang meer duren.
Dan het volgende perceel, naar 6midden. Met de vlaggen. Rust, stilte, te mooi om waar te zijn. Wel  een alarmerende Tureluur, maar die komt hoogstwaarschijnlijk bij de buurman vandaan en is dus vertrokken. De eerste vlaggen gepakt en dan komt er toch een paartje Grutto's aan vliegen. Druk alarmerend. Het andere paartje van gister is nergens te zien of te horen. Dat betekent dat er twee paren wegzijn en nog één paar met jongen aanwezig.                                                                                                                                                                                                                                                  We gaan  maaien. We weten waar de achtergebleven jongen ongeveer moeten zitten en zijn daar extra alert. Meestal hollen ze op het laatste ogenblik voor de trekker uit en je moet hard lopen wil je ze inhalen. Er is ongeveer tweederde gemaaid als we plotseling het gezinnetje in een voor voor de trekker zien lopen. Drie jongen. We sprinten en krijgen er twee te pakken, de derde is onvindbaar , die drukt zich. Komt straks wel. Gijs zet ze in het weiland van de buurman, daar is al een stuk gemaaid. Nieuwe ronde, en zie daar, het derde jong. Ook die gaat naar de overkant. Gelukkig ligt er een ijzeren balk zodat ze niet hoeven te zwemmen. Wat een geweldige ochtend, hier doe je het voor. Drie gezinnetjes van de maaibalk gered.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten