vrijdag 10 april 2015

Paardenwachter, Champetterke, Boumantsje


Tot mijn verbazing bleek deze foto behoorlijk scherp te zijn. Met de telelens uit de hand fotograferen loopt meestal uit op een mislukking, tenminste bij mij. Dan is het oog in ieder geval niet scherp en "gooi ik de foto weg". Met een brandpuntafstand van 200 mm, moest ik tenminste een sluitersnelheid van 1/200 sec.  of sneller hebben, die was 1/250 en de ISO was 100 met F 5,6. Dit voor de fotografen. Zonder statief aardig gelukt.  'k Heb wel meer Witte Kwikstaarten, maar meestal op paaltjes e.d. Deze dwarrelde steeds om me heen bij een dam in Demmerik. Toen ging 'ie in een boom zitten en was het raak. Een gezellig vogeltje in het boerenland. In Demmerik nestelen ze vaak onder de bruggetjes van het reservaat of in de schuren van de boeren. Het staartje zwiept vaak vertikaal heen en weer, vandaar de naam. Kwik moet je uitleggen als kwiek, vief.
Reservaat: Het paartje Bruine Kiekendieven is ook weer in het reservaat gearriveerd en zochten een nestelplaats, maar overal is het riet gemaaid. Dat wordt even zoeken.
Weidevogels: ik heb nu 5 Kieviten aan het broeden. De Grutto's en Tureluurs zijn druk bezig met maken van nesten. Als je dat van een Tureluur ziet heb je geluk.
Vanmiddag: Grote groepen Wulpen trokken naar het NoordOosten luid roepend. In totaal enkele 100en. Sterke voorjaarstrek.

Goed weekeinde en blijf kijken en blijf luisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten