maandag 13 april 2015

Eerste Gruttonest, eerste Boerenzwaluw en eerste Visdief.


Vanmorgen in m'n weidevogelgebied de eerste Gruttonesten gevonden. Het ene had ik al een paar dagen in de gaten, maar het gedrag van de Grutto zei me dat er nog geen eieren waren. Vanmorgen wel. Druk aan het strootje smijten en regelmatig op het nest gaan zitten. Bij Grutto's kun je beter zeggen: in het nest gaan zitten. Meestal is het een echte kuil in het gras en als het gras iets langer is verdwijnen ze helemaal. Dit nest is niet zo'n kuil, vandaar dat de Grutto duidelijk zichtbaar op het nest zat. Dat wordt een leuk hoekje daar: een broedende Kievit, een Gruttonest met 2 eieren, over een paar dagen zit die ook op 4 te broeden , vlakbij komt een Tureluursnest, de Tureluur werd door de broedende Kievit weggejaagd zag ik tijdens m'n uurtje "vooraf kijken" en aan de andere kant komt een Scholeksternest.Er werd druk aan gewerkt.Op een paar percelen verder zag ik dankzij de telescoop een nestelende Grutto. Een heel eind lopen maar toch even gekeken: nest met één ei.
Er waren meer eerste waarnemingen: ik stond nog geen kwartier langs de Ter Aase Zuwe toen eerst een Boerenzwaluw voorbij kwam en bijna direct er achteraan een Visdief. Op Waarneming.nl kun je zien dat overal in het land al Boerenzwaluwen en Visdieven zijn waargenomen. Op Natuurkalender.nl was het de tweede Visdief. Wordt dus nauwelijks ingevuld.
Ik ga nu uitkijken naar de eerste Zwarte Sterns, maar dat zal nog wel een paar dagen duren, meestal rond Koningsdag, maar er zijn al enkele waargenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten