vrijdag 20 februari 2015

Galanthus nivalis ' Flore Pleno"


Pas de laatste jaren krijg ik in de gaten dat je Sneeuwklokjes en Sneeuwklokjes hebt. Dat komt van dat Gegoogle. Tik maar eens "Sneeuwklokje" in en je wordt overspoeld met allerlei commerciĆ«le Sneeuwklokjes-kwekers en hun aanbod.  Ik heb een "gewone", de meest voorkomende  en een soort ( ondersoort ?) met dubbele bloemen. De gewone heet Galanthus nivalis  (de sneeuwachtige G.) en de in mijn tuin voorkomende zeldzamere soort Galanthus nivalis 'Flora Pleno' (zie foto). Deze laatste is een dubbele variant van de eerste. Alle Sneeuwklokjes bevatten de stof  Galantamine, vandaar ook de naam Galanthus. Deze stof is eigenlijk giftig, maar zoals wel vaker met giftige plantenstoffen, wordt Galantamine gebruikt als medicijn, in dit geval tegen de ziekte van Alzheimer. Ik geloof dat ik maar eens op wat bolletjes ga kauwen. Misschien helpt het.

Volgende week hoop ik een paar meter boven NAP te zitten in het bos. Ik zal proberen wat logjes te plegen.

Prettig weekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten