maandag 5 januari 2015

De Koereiger


Al een aantal dagen wordt er langs het riviertje de Waver een voor mij nieuwe soort waargenomen: een Koereiger. Ik heb me vanmorgen dan toch laten verleiden,door wie of wat eigenlijk?, om te gaan kijken. Wel leuk een nieuwe en zeldzame soort, maar ik zal bij de prilste berichten daarover niet in de file met vogelaars half  Nederland doorcrossen. Zo was ik niet bij  Alphen a/d Rijn om een Afrikaans vogeltje, 'k herinner me de naam niet eens meer, in de weilanden van een kaasboerderij te aanschouwen, ook niet bij de Kleinst Waterhoenders in de Groene Jonker, een paar jaar terug.  Was in mijn jeugdbondtijd het soortenjagen een minderwaardige bezigheid, tegenwoordig is het een aparte gerespecteerde tak van ornithologie. Meestal zijn de beoefenaren verenigd in de actieve Dutch Birding Association, met een geweldig, van prachtige foto's voorzien, blad. En ze hebben een leuke website waar zeldzame waarnemingen op worden gepubliceerd. Vaak in de kustgebieden. Er worden door een aantal leden soortenlijsten bijgehouden met aantallen, die soms een paar duizend soorten omvatten. Ik heb daar niet zoveel mee. Ik geniet van andere takken van de vogelsport. Ieder het zijne.
Terug naar de Koereiger: ik had langs de hele zuidkant van de Waver gezocht. Niets te zien. Wel veel Kollen met veel Grote Zilverreigers.Toen ik hoorde van een collega, die op zoek was naar de Roodhalsgans, dat het reigertje aan de noordkant zat ben ik toch in de auto gesprongen En ja hoor, het beestje zat tussen de schapen. Ik zag bij het aanrijden dat vlakbij elkaar een Blauwe Reiger, een Grote Zilverreiger en het Koereigertje zaten. Ik dacht  gelijk als fotograaf. Een mooie plaat met de drie soorten in een beeld. Nou vergeet het maar. Zodra de auto gestopt was , gingen ze op de wieken. Te laat en/of te onvoorzichtig. Koereigers zitten graag tussen het vee dat wel eens wat insecten opjaagt bij het grazen. Wil je een Koereiger in al z'n schoonheid zien kijk dan op de website van Marianne . De Vogelkijker staat in de rechterkolom. Verder zaten er aan het begin van de Botsholse Dwarsweg West een groep Kleine Zwanen ( minstens 18 vogels).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten