dinsdag 27 januari 2015

2015 Jaar van de....???

Zo regelmatig kwam ik in m'n foto-archief de logo's tegen van "De Vogel van het Jaar" van Vogelbescherming en SOVON  en bedacht dan dat ik nog geen 2015 Vogel van het Jaar was tegengekomen. Zoeken op de websites van genoemde instanties leverde niks op, tot vorige week. Ergens weggestopt in het menu vond ik de reden. Er komt geen "2015 Vogel van het Jaar". De 18-jarige traditie wordt voor een jaar onderbroken. In 2015 gaat men nog  verder met het Spreeuwenonderzoek. De oorzaken van de grote achteruitgang van de Spreeuw zijn nog niet duidelijk. Ook wordt dit jaar gebruikt om alvast 2016 voor te bereiden. Vanwege de soort zal dat een extra groot  (? Sn. ) jaar worden. Een opvallende soort waarschijnlijk, of een algemeen voorkomende net zoals de Spreeuw. Misschien de Huismus, de Koolmees, de Wilde Eend? Misschien de Soepeend? Als ik let op de vogels van de afgelopen jaren zijn het allemaal soorten die het niet zo goed doen. Er zit nog geen typische weidevogel bij dus wordt het de Grutto , de Kievit of de Tureluur.
Wat de logo's betreft, jammer dat er is afgestapt van de vroegere schitterende logo's, zie foto. Van de laatste twee vind ik met name die van de Spreeuw  mislukt. De Patrijs is gestyleerd, dan moet je de Spreeuw ook styleren. Maar wie ben ik?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten