maandag 29 december 2014

Pootringen


En ik maar veronderstellen dat de Kolganzen de polder waren uitgewaaid en dat de vorst de overblijvers had weggejaagd. Helemaal fout. Duizenden Kollen overal in de Ronde Venen. Helaas zaten de meeste ganzen zodanig dat ze te ver weg zaten of ongunstig t.o.v. de zon. Langs de Botsholse Dijk kreeg ik LD7 te pakken. In februari van dit jaar geringd in Kollumerpomp en de laatste maand hier 4x afgelezen. Misschien een blijver? Langs de Proostdijerdwarsweg bij toeval een Nijlgans afgelezen. Ook andere ganzensoorten hebben ringen, dat vergeet ik als Kollenfreak wel eens. Brandganzen , maar ook Nijlganzen dragen pootringen. Op een foto van de website van Frank Majoor, Nijlganzenringer,  staat een Nijlgans in dreighouding. Ik vermoed dat de jongen nog "in behandeling" zijn. De pootringen zijn hier duidelijk afleesbaar. Is het gras van een weiland wat te lang dan geeft het aflezen wel eens problemen. De Nijl van vanmiddag had links geel F en rechts blauw P. Code YFBP ( Y van Yellow) . De meeste Nijlganzen worden geringd in of bij stadsparken, deze bij de de Nieuwe Ooster, begraafplaats langs de Middenweg in Amsterdam. Aan de kleuren van de ringen kun je zien in welke plaats ze geringd zijn. (Staat op de website) Van een rattenvanger kreeg ik eens de ringen met als code WPY5 ( witP en geel5) die hij vond aan het skelet van , wat later bleek ,een Nijlgans. Geringd in het Vondelpark . Op genoemde website  (frankmajoor.nl/indexnijlgans1-nl.shtml) zie je hoe het ringen in z'n werk gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten