maandag 8 december 2014

KolganzenTNYzwart en BALzwart


Vanochtend weer eens de ganzen het leven zuur gemaakt, echter, het was eerder andersom. Door die weilanden uit te kiezen die slecht of niet bereikbaar waren voor m'n telescoop en  vaak ook tegenlicht van de zon, bekende smoezen van vogelaars, kon ik maar weinig halsringen aflezen. Kolganzen en Grauwe Ganzen waren er wel , legio. De Kollen werden door een helicopter opgejaagd  uit de Ronde Hoep en streken in Polder Groot Mijdrecht neer. Maar onvoordelig. Alleen maar Grauwe zag ik langs de Gagelweg en de Bovendijk. Naar de Grauwe kijk ik eigenlijk niet meer, er zit bijna nooit en halsring tussen terwijl ze wel geringd worden.
Vanaf de Botsholsedwarsweg kreeg ik tegen de Waverdijk aan een heel gezin, plm. 4-5 ganzen,  in de gaten. Door maximaal in te zoomen verlies je licht en wordt het een gok. Ik meende wel als grote letter een L te ontwaren maar ik kreeg de twee kleinere niet te pakken.  Ik vermoed dat ik het gezin zag dat Marianne W. deze week ook al kon aflezen. Maar ik mag ze niet invoeren. Naar de Waverdijk om ze alsnog te zien. Niet gelukt. Wel twee andere vanaf de Hoofdweg: TNYzwart ( in 2004 geringd in Eernewoude en hier in 2008 en 2013 , ook door mij afgelezen) ; ook BALzwart. Op 11-10-14 nog in een polder langs de Elbe, nu hier. Een tweede keer. Het grappige aan deze gans is dat hij in Bulgarije geringd is door een Engelse vogelonderzoeker, Richard Hearn. Ik weet van Nederlandse ringers dat ze wel eens naar de Baltische Staten gaan om te ringen, maar deze expeditie kende ik niet.
Op www.blessgans.de staat een kort artikeltje over de geringde Kolganzen in Bulgarije. Dat gebeurde door de Bulgaarse Vogelbeschermingsbond en de internationale Wildfowl & Wetlands Trust.
Kolganzen overwinteren niet alleen in West -Europa maar ook in oostelijke richting bij de Zwarte Zee en de Kaspische Zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten