dinsdag 16 december 2014

Eindejaars Plantenjacht 2014

Onder het luide gegak, ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen, van vele duizenden overvliegende Kolganzen ben ik vanmorgen eens de polder ingewandeld. Ondanks de vele forenzen op de weg, liep ik rustig op het fietspad langs Molenland. Er waren nauwelijks fietsers, dus kon ik om me heen kijken. Opvallend waren de vele groepen Kolganzen die net "opgestegen" waren uit de Groene Jonker. Zo vlak voor zonsopkomst vertrekken ganzen van de slaapplaatsen , per definitie in het water, naar de foerageerplekken. In de Utrechtse Venen zijn die altijd in een weiland. Morgen kom ik op dit trekverschijnsel terug.


Tussen het fietspad en de weg heb je op Molenland een brede schuine berm, gericht op het zuiden. Veel afstervende planten, maar toen ik erop ging letten stonden er nogal wat bloeiende planten tussen. Weliswaar niet zo talrijk als in het voorjaar , maar ze waren er. Ik had nu m'n cameraatje bij me, je weet maar nooit, en heb wat foto's gemaakt. Er was nog zo weinig licht dat hij automatisch flitste, vandaar de wat zwarte achtergrond hier en daar. Op de bovenste foto staat Koolzaad, hiernaast een eenzame Witte Dovenetel. Niet helemaal scherp.
 De plant hier rechts moest ik toch voor de zekerheid even opzoeken, ik ben vogelaar en nauwelijks een plantenman, maar ik kom uit bij een kamille, Echte Kamille of Valse Kamille. Welke florist helpt me uit de droom? Hieronder staat Fluitenkruid ( met een meervouds n, ik kan er nog steeds niet aan wennen, Heggenmus) die zelfs rijkelijk bloeit. Oorzaak: misschien de schuine stand van de groeiplaats op het zuiden, daardoor meer warmte, misschien het warmer wordende klimaat in het algemeen. 2014 wordt het warmste jaar in zeker drie eeuwen.                                                        
Ik ben niet de enige die het opvalt, leden van het FLORON, ( FLORistisch Onderzoek Nederland) organiseren een Eindejaars Plantenjacht 2014. Tussen 25 december en 4 januari gaan plantenliefhebbers op zoek naar bloeiende planten. Men wil weten hoeveel verschillende planten nog bloeien en welke bloeiende plant het meeste wordt gezien. Voor verdere informatie zie de website  www.floron.nl en www.plantenjacht.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten