zaterdag 27 december 2014

De Vijfde van Beethoven


Ik was vanmorgen te laat om nog wat fraaie sneeuwfoto's te schieten. De dooi was me voor en de bakker moest ook nog bezocht worden. Toch leuk dat m'n verwachtingen , zie voorlaatste logje, over 3e Kerstdag zijn uitgekomen. Maar als het niet erger wordt met de sneeuw zullen de ganzen hier wel blijven hangen.
Vanuit Midden-Duitsland kreeg ik van Cees Willemsen een fraaie foto  toegestuurd van voor mij redelijk zeldzame vogels: een paar Geelgorzen. Ik heb nooit geweten dat deze gors meestal een  standvogel is. Hoogstens uit Skandinavie trekken ze naar hier. In Noordwest -Europa zwerven ze wat rond. Op de foto doen ze zich te goed aan een oude koeienvlaai. Ze eten vooral zaden, misschien heeft de koe van deze vlaai wel mais gegeten, verder eten ze ongewervelde beestjes. Het geluid, meestal geproduceerd in de top van een eenzame boom, lijkt op de eerste tonen van de Vijfde van Beethoven.   Ta ta ta ta TAAA. Dan herinner ik me altijd   de eerste keer dat ik een Geelgors hoorde op een heideveld op de grens van Friesland en Drenthe. Heel indrukwekkend .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten