dinsdag 23 december 2014

Brandkruid


"Van architectonische schoonheid" noemt een plantenliefhebber deze tuinplant op zijn website. Deze liefhebber heeft wel enigszins gelijk, vind ik. Phlomis russeliana, zoals z'n wetenschappelijke naam luidt,  geeft bloeiend in een tuin een gele gloed met de bijzondere bloeiwijze: in kransen aan de lange stengel. Hij wordt ook wel Etagebloem genoemd. Uitgebloeid , minstens zo mooi, kun je nog lang genieten van de bruine afgestorven bloeikransen.Ze blijven de hele winter staan.  Zie foto.
In deze tijd  proberen mussen en mezen het zaadje te bemachtigen dat onderin een kokertje is achter gebleven. Het is een Lipbloemige en bijvoorbeeld hommels gaan met alle geweld naar binnen om nectar te bemachtigen. Daarbij drukt hij tegen de meeldraden aan die op de behaarde rug terecht komen en  wat stuifmeel achterlaten. Doel: verspreiding van het stuifmeel. Zie tweede foto. Hij vormt hele zoden en je moet 'm flink kort houden, anders overwoekert hij andere planten. Bij mij moet ik elk jaar stukken wegscheuren om de Kievitsbloemen ruimte te geven.
De Nederlandse naam Brandkruid komt doordat men vroeger gedroogde bladeren gebruikte om een vuurtje aan te steken.

Wij zagen op de Floriade in het Amstelpark in 1972 deze plant voor het eerst en waren gelijk verkocht. We zijn een paar jaar later terug gegaan en heb ik  wat zaad "geleend", terwijl mijn vrouw op de uitkijk stond.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten