zaterdag 25 oktober 2014

Houtsnip


Vanochtend in het schemerdonker, tijdens mijn ochtendwandeling in de wijk Twistvlied, was het bijna voorjaar door verschillende Roodborstjes met hun riedeltje, een Winterkoninkje met veel herrie en roepende Koolmezen. Prachtig om te horen. Plotseling kwam een duifgrote, plompe vogel overgevlogen. Toen ik het silhouet goed kon waarnemen zag ik duidelijk de grote, lange snavel tijdens het vliegen wat naar beneden wijzen: geen misverstand over mogelijk, een Houtsnip. Ik had 'm blijkbaar opgejaagd uit een tuintje en hij verdween achter een rij huizen. Dit is duidelijk  najaarstrek. In oktober en november komen ze langs. De meeste van onze doortrekkers komen uit Noord-Europa. Zelf heb ik ook eens een Houtsnip in m'n tuin gehad, ik zag 'm pas toen hij opvloog. Ze hebben een geweldige schutkleur, vandaar dat ze ook op de grond kunnen broeden. In ons land schat men het aantal broedparen op plm. 2000, maar doordat ze vanwege hun camouflage moeilijk te tellen zijn is dit een grove schatting.
Foto is van Wikipedia.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten